27.9.2015

Anna apuvirtaa oikein

Annettaessa käynnistinkaapeleilla apuvirtaa toiseen autoon tulee olla erityisen varovainen, ettei riko auton herkkää sähköjärjestelmää. Ensin pitää tunnistaa akun napojen plus ja miinus navat. Jos kaapelit kytkee väärin voivat molempien ajoneuvojen sähköjärjestelmät vaurioitua. Myös muut komponentit voivat hajota kuten molempien ajoneuvojen akut.
Lisäksi virtaa antava ajoneuvo kannattaa ehdottomasti sammuttaa ja kytkeä virrattomaksi jotta mahdolliset virtapiikit eivät hajota antavan auton komponentteja.
Ajoneuvojen valmistajat miltei poikkeuksetta kieltävät apuvirran antamisen. Jokainen toimii siis täysin omalla vastuullaan kun antaa apuvirtaa. Oikein annettuna ja tekniikan tuntevana siitä ei kuitenkaan ole suurempaa vaaraa. Tunarointiin ei kuitenkaan kenelläkään ole varaa.
Pahimmassa tapauksessa ajoneuvo voi tuhoutua täysin.

Näin toimit oikein:

  1. Anna avustavan auton käydä jonkin aikaa jotta akku on mahdollisimman täysi.
  2. Siirrä avustava auto mahdollisimman lähelle ja sammuta moottori.
  3. Kytke ensin PUNAINEN apukaapeli kummankin auton akun plusnapaan.
  4. Kytke seuraavaksi MUSTAN apukaapelin toinen pää toisen auton akun miinusnapaan. Pidä samalla kaapeleitten toiset päät erillään toisistaan.
  5. Kytke MUSTAN apukaapelin toinen pää moottorin tai ajoneuvon korin kirkkaaseen sähköä johtavaan metalliosaan mikä on mahdollisimman kaukana itse akusta.
  6. Käynnistä avustavan auton moottori ja pidä se käynnissä viiden minuutin ajan. Moottorissa voi olla hieman tyhjäkäyntiä suuremmat kierrokset. Toista autoa ei saa yrittää käynnistää toisen moottorin käydessä.
  7. Sammuta avustavan auton moottori ja irrota virta-avain.
  8. Käynnistä autettavan auton moottori.
  9. Älä irrota apukaapeleita. Anna akun lataantua muutama minuutti.
  10. Sammuta auto ja irrota virta-avain.
  11. Irrota MUSTA apukaapeli auton moottorista tai rungosta siis se kaapelin pää minkä viimeksi kytkit. Irrota sen jälkeen PUNAISET kaapelit ja viimeinen MUSTAkaapeli. Pidä virralliset kaapelien päät koko ajan erillään toisistaan.
  12. Käynnistä molemmat autot normaalisti.
Polar akkulämmittimellä käynnistysvirtaongelmat jäävät historiaan. Tuotteen saat edullisesti verkkokaupastamme.

VAROITUS

Ohjeita on ehdottomasti noudatettava. Akusta vapautuu aina ladattaessa happea ja vetyä, mikä on äärimmäisen herkkää syttymään pienestäkin kipinästä. Nykyiset akut ovat suurimmaksi osaksi suljettuja järjestelmiä mutta voimakkaan latauksen aikana ylimääräinen kaasu purkaantuu akusta ylipaineventtiilin kautta ulos.
Akkujen välisen jännite-eron vuoksi kaapeleita kytkettäessä syntyy aina kipinöintiä. Tästä syystä on oltava äärimmäisen varovainen ja viimeinen kaapelin kytkentä ja irrotus pitää tehdä kaukana itse akusta.
Akussa on rikkihappoa ja jos happoa joutuu iholle tai silmiin huuhtele se runsaalla vedellä ja hakeudu hoitoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit tarkastetaan ennen julkaisua.